Wellbeing – Terug aan het werk na een deugddoende vakantie

Helaas, de zomerperiode komt aan zijn einde! Terug aan de slag na een deugddoende vakantieperiode kan vervelend zijn. Na een hele tijd zalig nietsdoen en genieten, moet je de draad terug oppikken. Schud de vakantieblues van je af door gebruik te maken van onderstaande tips!

Begin de dag met een praatje

Ook al ligt er een hoop werk op je te wachten, probeer dan toch eerst even bij te babbelen met je collega’s. In de tijd dat je weg was, hebben er zich ongetwijfeld gebeurtenissen voorgedaan die de moeite waard zijn om even een praatje over te slaan. Zo ben je ook weer meteen mee met alle nieuwigheden.

Stel prioriteiten op

De stapel werk die op je licht te wachten, kan je niet in één keer verwerkt krijgen. Het is belangrijk dat je een overzicht krijgt over wat dringend is en wat nog even kan wachten. Op die manier kan je op een gestructureerde manier aan het werk en kan je je stapel stap voor stap afhandelen.

Orden je mails

Niets zo vervelend als je eerste dag na je vakantie moet starten met een overvolle mailbox en je eerst door tig ongelezen e-mails moet ploeteren. Een grote tip hierin kan zijn om te starten bij je meest recente mails. Oudere mails kunnen dezelfde of verouderde informatie bevatten die je daarna gewoon kan verwijderen.

Voorzie ademruimte

Denk aan je timemanagement en plan deze dag goed in. Het werk dat is blijven liggen, moet verwerkt worden, dus je wil niet afgeleid zijn door vele meetings die niet prioritair zijn. Voorzie ook af en toe wat ademruimte en neem voldoende pauze. Ga even naar buiten, frisse lucht kan wonderen doen.

Zorg voor ontspanning

Iets om naar uit te kijken, is een grote motivator. Als er leuke activiteiten gepland staan in de avond, wordt het meteen aangenamer om je werkzaamheden van die dag aan te pakken. Bovendien kunnen je batterijen terug opgeladen worden, waardoor je de rest van de week beter in je vel zit. Je kan ook iets verder in de toekomst leuke plannen maken, misschien al een volgend reisje?

 

Bron: HRnieuws

Deel dit artikel