Onboarding – 5 tips voor een succesvolle inwerkperiode

Proficiat met je nieuwe aanwerving! In de huidige arbeidsmarkt kan dit al best een hele opgave zijn, maar nu staat er je al een nieuwe uitdaging te wachten. Je wil deze nieuwe aanwinst zo snel mogelijk transformeren tot een gemotiveerde en betrokken werknemer die zich goed in zijn of haar vel voelt op het werk. Hoe pak je dit best aan? Onderstaande tips kunnen alvast helpen!

Voorbereiding

Het onboarding-proces begint al voor de eerste dag van de nieuwe werknemer. Dit noemt men ook wel eens pre-boarding. Heeft je nieuwe werknemer bedrijfskleding, inlogcodes of een laptop nodig? Regel dit dan ruim van te voren, zodat alles klaar ligt op de eerste dag. Zo kan nieuw personeel gelijk goed van start. Hiernaast kan je hem of haar ook al toevoegen aan een intern communicatieplatform waar je de nieuwe werknemer reeds introduceert. Zo zijn alle werknemers meteen op de hoogte van zijn of haar komst.

Warm welkom

Het onthaal is het sleutelmoment dat de eerste indruk maakt. Je nieuwe werknemer introduceren aan zijn of haar collega’s is zeer belangrijk. Je kan ook nog een stapje verder gaan en zijn of haar werkplek versieren. Een welkomstkaartje, vlaggetjes of andere versiering kan de nieuwe werknemer het gevoel geven dat hij of zij welkom is en gewaardeerd wordt. Op de eerste dag kan je een lunch met collega’s organiseren. Daarna stelt u geleidelijk andere medewerkers voor: eerst de mensen met wie de nieuwkomer dagelijks zal samenwerken, daarna de andere collega’s die belangrijk zijn voor zijn opdracht.

Buddy

Het aanwijzen van een buddy zorgt er voor dat de nieuwe werknemer zich sneller op zijn gemak voelt. Een buddy kan je nieuwe medewerker de eerste paar dagen begeleiden, voorstellen aan de collega’s, of de persoon zijn waar de nieuwe medewerker naar toe kan gaan met vragen of problemen.

Communicatie en opleiding

Je nieuwe medewerker informeren over je bedrijf is noodzakelijk, maar je hoeft niet alle informatie per sé op de eerste dag te geven! Je wilt je nieuwe aanwinst niet meteen overdonderen met een overload aan informatie. De nieuwe medewerker zal overigens beter kunnen luisteren als alle praktische details geregeld zijn. Zorg er ook voor dat er iemand aangesteld is om de nieuwe medewerker op te leiden. Dit kan de buddy zijn of het personeelslid die deze functie ook beoefent of beoefend heeft.

Opvolging

Voorzie, zeker in de startperiode, enkele feedback momenten waarop je de voortgang kan bespreken en evalueren of deze op schema zit. Vergeet ook zeker niet te vragen naar hoe de nieuwe werknemer de startperiode zelf ervaart. Stel samen doelen op en speel hierop in tijdens het volgende feedback moment.

 

Bron: Flex Appeal

Deel dit artikel