Solliciteren – Vijf tips voor een goede indruk tijdens de eerste minuten van een sollicitatiegesprek

Goede eerste indrukken zijn vaak uiterst belangrijk, vooral in een sollicitatiegesprek. Dus je wilt zo snel mogelijk een goede indruk maken op je gesprekspartner. Dat is een kwestie van voorbereiding, zodat je, zelfs als je zenuwachtig wordt, weet wat je moet doen. Hieronder lees je vijf strategieën die je kan toepassen om die eerste indruk vlekkeloos te laten verlopen.

Wees 10 minuten van tevoren aanwezig

Te laat komen is een afknapper. Maar zo vroeg mogelijk aankomen is ook niet altijd aangewezen. Als je eerder komt, kan het zijn dat je daarmee de irritatie opwekt van degene met wie je het gesprek hebt, omdat hij of zij ook andere verantwoordelijkheden heeft.

Wees beleefd tegen de receptioniste

Er zijn overal ogen, vooral aan de balie. Sommige HR medewerkers of managers bellen hun receptioniste om te vragen hoe je je gedroeg voorafgaand aan de sollicitatie. De reactie van diegene kan je kansen beïnvloeden.

Maak oogcontact en geef een stevige handdruk

Als degene met wie je het gesprek hebt je komt begroeten zorg dan dat je oogcontact maakt. Een onstabiele blik geeft geen blijk van toegankelijkheid, charisma of kan een laag zelfvertrouwen uitstralen. Oogcontact en een stevige handdruk, geeft dan weer de indruk van zelfzekerheid en openheid.

In een studie van onderzoekers van Northeastern University (Boston, Verenigde Staten) werd aan een testgroep gevraagd om video’s te kijken van vreemden die elkaar voor het eerst spreken, en daarna in te schatten hoe intelligent de ‘vreemden’ zijn. Uit het onderzoek bleek dat mensen die regelmatig oogcontact maken intelligenter lijken dan mensen die dat niet doen.

Wees aardig als iemand een praatje probeert te maken

Smalltalk, op het eerste gezicht nutteloos, voorafgaand aan een sollicitatiegesprek werkt. Het zorgt een luchtige start van het gesprek, waardoor ieder zich meer op zijn gemak voelt.

Uit onderzoek onder leiding van onder andere het Georgia Institute of Technology (Atlanta, VS), bleek dat kandidaten die goed waren in smalltalk, beter werden beoordeeld op hun sollicitatie door recruiters. De onderzoekers trokken daaruit de conclusie dat smalltalk voor een groot deel de algehele indruk die je achterlaat bepaalt.

Neem extra kopieën van je cv mee

Eigenlijk zou je een kopie moeten meebrengen voor elke persoon die bij het gesprek aanwezig is, inclusief jezelf. Het geeft je zelf een houvast en je kan er naar verwijzen terwijl je praat. Wellicht ook handig om pen en papier mee te nemen voor het geval je aantekeningen wilt maken tijdens het gesprek. Misschien worden er enkele dingen benoemd tijdens het gesprek waar je thuis nog over wil nadenken? Dan is pen en papier handig om deze dingen te kunnen bij houden.

Bron: businessinsider

Deel dit artikel

#wechallengehr