Communication – Tips om slim kritische feedback te geven en te ontvangen

Het is niet gemakkelijk om feedback te geven aan anderen. Het is zeker zo moeilijk om gepast te reageren op (kritische) feedback. Vele mensen ervaren feedback als een aanval op hun persoon, en koppelen dit aan een emotionele reactie. Vaak interpreteert men deze negatieve feedback als “je mag me niet meer, mijn werk is niet goed genoeg, ik heb gefaald”. Hieronder staan tips om slim om te gaan met het geven en ontvangen van feedback.

Feedback geven

Als je ontevreden bent over een ander, stel jezelf dan eerst de vraag: “wat vind ik vervelend, en wat zou ik anders willen zien?”. Wanneer je dit voor jezelf hebt uitgemaakt, kan je pas je feedback geven. Wat erg belangrijk is, is dat je je feedback naar een persoon uit wanneer deze alleen is, en dus niet in groep. Verder spreek je vanuit jezelf, en vanuit wat jij zelf opgemerkt hebt. Beschrijf de situatie én leg uit waarom je deze feedback geeft: Op deze manier zorg je ervoor dat jouw gesprekspartner ook begrijpt wat je bedoelt. Goede feedback is open, eerlijk, informatief en duidelijk. Probeer objectief te blijven, en laat je niet leiden door “emoties van het moment”.

Vergeet ten slotte niet dat het om een dialoog gaat: Geef je gesprekspartner de kans om te reageren. Luister écht goed naar de reactie van de ander. Probeer deze reactie te begrijpen. Laat je niet afleiden door deze reactie, en zorg dat je bij het initiële onderwerp blijft van jouw feedback. Als je merkt dat de ander in verdediging schiet, vertel dan dat je hem/haar niet aanvalt, maar enkel opbouwende kritiek geeft

Feedback ontvangen

Wees eerst en vooral niet bang voor kritiek. Zie het niet als een aanval op jou persoonlijk. Ga ervan uit dat iemand je iets wilt vertellen over jouw werk. Dit zegt niets over jouw waarde als mens. Bekijk het als een proces waar je iets uit kan leren. Schiet daarom niet onmiddellijk in de verdediging. Luister naar wat de ander te zeggen heeft. Dit betekent daardoor niet dat je het er mee eens bent, maar dat je er tenminste serieus over nadenkt. Je beslist hierna zelf of je er iets meer zal doen. Geef gemaakte fouten toe, want het voorkomen van fouten naar de toekomst toe is de beste reactie die je hierna kan geven.

Vraag om zeker om uitleg als je het niet goed begrijpt. Vraag door naar wat de ander precies bedoelt en zorg ervoor dat je goed weet wat de andere persoon anders zou willen zien. Vergeet de andere persoon niet te bedanken voor het geven van de feedback. Iemand wilt effectief de moeite doen om jou te helpen verbeteren of om waardering te geven voor jouw werk. Door deze persoon te bedanken geef je een blijk van respect. Hiernaast kan je er ook een oordeel aan geven. Herken je de feedback? Komt deze feedback weleens vaker voor? Vind je de feedback terecht of onterecht? Als je het niet eens bent met de ontvangen feedback, probeer dan te accepteren dat jouw gedrag soms anders overkomt naar anderen toe dan je zelf denkt. Perceptie speelt in dit verhaal een grote rol!

Ten slotte: Actie! Doé er iets mee. Besluit wat je zal doen met de feedback die je gekregen hebt en vraag eventueel advies over wat je zou kunnen veranderen.

 

Reageer zeker niét op onderstaande manieren:

  • Defensief: In de tegenaanval gaan: “Dit is jouw schuld”.
  • Ontkennen: “Dat is niet waar”, “Dit wist ik niet”,..
  • Niét reageren: Hopen dat het zo wel voorbij zal gaan en niet in gesprek gaan met de ander

 

 

Deel dit artikel