Wat is een geëngageerde medewerker?

Elk bedrijf wil een team van geëngageerde mensen, maar wat betekent dat? Het betekent zeker méér dan alleen het hebben van medewerkers die een goede score geven aan de prestaties van het management of zeggen dat de verloning en de voordelen goed zijn. Zelfs uitspraken zoals “het is een goede plek om te werken” of “ik geniet van mijn werk” is niet voldoende om écht betrokken te zijn. Het is essentieel, maar slechts een begin.

Bij betrokkenheid gaat het om de emotionele verbondenheid die medewerkers met een bedrijf hebben. Al het andere is alleen belangrijk voor zover het zich vertaalt in een emotionele band. De geëngageerde medewerker voelt zich ondergedompeld in een bedrijf en diens cultuur. Ze werken niet alleen voor de firma maar voelen zich er ‘een deel van’ en het is een belangrijk onderdeel van hoe ze zichzelf definiëren.

De betrokken medewerker is ook niet alleen goed in wat hij of zij doet; goed zijn in je werk is geen voorwaarde voor engagement. Omgekeerd is hoog presterend talent niet noodzakelijkerwijs betrokken. Niet eenvoudig dus. De geëngageerde medewerker voelt een band; hij is toegewijd aan, gelooft in en ‘ademt’ het bedrijf.

Het is ook niet zwart/wit. Engagement is geen schakelaar van engaged/niet engaged. Het niveau van betrokkenheid is een spectrum, dat loopt van de ontevreden, “gewoon mijn werk doen” mensen die totaal geen emotionele band met hun werkgever hebben tot degenen die het wisselen van baan zien als een soort echtscheiding.

Herken je jouw mensen na het lezen van deze tekst? Of net niet? Ben je benieuwd op welke manier geëngageerde mensen gecreëerd worden?

Creëer de juiste context. Zorg ervoor dat je een beleid en werkcultuur ontwikkelt waarbinnen mensen de ruimte krijgen om hun potentieel volledig te benutten. Dat is wat HCMvision doet: een pragmatische aanpak in Human Capital Management ontwikkelen binnen je bedrijf.
  • 41% van de medewerkers is niet tevreden in zijn huidige professionele contact.
  • Medewerkers die geëngageerd zijn leveren 5 keer meer op dan mensen die hun best moeten doen om de werkdag door te komen.
  • 55% van de medewerkers is niet gemotiveerd aan het werk omdat hun eigen meerwaarde binnen de organisatie niet duidelijk is.

Let’s talk!

Deel dit artikel